Do konca letošnjega leta ima država čas, da za potrebe helikopterskega reševanja zagotovi ustrezen helikopter s spričevalom o plovnosti. A zaenkrat v Sloveniji ni niti reševalnega helikopterja niti drugega helikopterja, ki bi to spričevalo imel.

Reševanje s helikopterjem v Sloveniji poteka že desetletja, prva je z njim začela Gorska reševalna služba (GRS), uporablja pa se tudi za potrebe Helikopterske nujne medicinske pomoči (HNMP), pri prevozih otrok v inkubatorjih in medbolnišničnih prevozih. Namenskega helikopterja nimamo, letalske prevoze zagotavljata policija in vojska, nemalokrat pa se zgodi, da prevoz istočasno potrebuje več kot ena od štirih služb.

Do konca letošnjega leta ima država čas, da za potrebe helikopterskega reševanja zagotovi ustrezen helikopter s spričevalom o plovnosti.

Reševalci poudarjajo pomembnost helikopterja

”V Sloveniji bi nujno potrebovali primerno opremljen reševalni helikopter,” je prepričan Uroš Lampič, vodja HNMP enote na Brniku. Po njegovih besedah je dejstvo, da takega helikopterja nimamo, ključen problem letalskega reševanja pri nas. HNMP namreč letno opravi od 270 do 300 poletov, pri katerih je čas pogosto odločilnega pomena. Pred kratkim so na Golici reševali dekle, ki je doživelo srčni infarkt. ”V takih trenutkih odzivni čas bistveno vpliva na možnosti preživetja pacienta. Dekle morda ne bi preživelo, če bi klic prejeli v trenutku, ko opremo prestavljamo iz enega v drugi helikopter.” To pa se dogaja pogosto, včasih tudi po štirikrat dnevno. Premikanje opreme poveča odzivni čas ekipe, na dolgi rok pa se ta lahko tudi poškoduje.

Težave s posadkami

HNMP ekipo, sestavljeno iz zdravnika in diplomiranega zdravstvenika, prevaža policijski ali pa vojaški helikopter. Zgodi se, da prevoz ni mogoč, ker ni bodisi pilotske posadke bodisi helikopterja. Helikopterji, ki jih policija in vojska uporabljata pri reševanju, so namreč zelo stari, najstarejši bo kmalu dopolnil 40 let. ”Popravila so pogosta, a večinoma predolga,” je dejal Lampič. Od drugega vira, ki ne želi biti imenovan, pa smo izvedeli, da policija pogosto ne zagotavlja pilotske posadke, prav tako ima s tem včasih težave Slovenska vojska. Informacije, da zaradi odsotnosti pilotske posadke poleti niso možni, naj bi pri obeh prevoznikih pogosto pozabili posredovati ekipi HNMP, ki je tako včasih prizemljena.

Poporodne težave pilotskega projekta v Mariboru

Da je reševalni helikopter še kako nujen, se je izkazalo tudi v kratkem času po splavitvi pilotskega projekta HNMP v Mariboru, s katerim so ekipe nujne medicinske pomoči na področju severozahodne Slovenije prvič dobile pomoč reševalne ekipe preko zraka. V Mariboru polete zagotavlja le policija, a smo neuradno izvedeli, da ta helikopterja kdaj ne uspe zagotoviti, včasih tudi več dni, kot uradni razlog pa navaja pomanjkanje pilotskih posadk.

Po uredbi Evropske agencije za varnost v letalstvu bodo evropske službe za helikoptersko nujno medicinsko pomoč od leta 2018 za izvajanje poletov potrebovale ustrezen reševalni helikopter s spričevalom o plovnosti. Pri nas nimamo niti namenskega reševalnega helikopterja  niti drugega helikopterja, ki bi to spričevalo imel. Za HNMP je pri nas zadolženo Ministrstvo za zdravje, ki zaenkrat še ni sporočilo, na kakšen način bodo zagotovili ustrezen helikopter po določilih uredbe. Prav tako se uradno ne ve, ali bo polete izvajalo državno podjetje ali koncesionar. Vprašanja smo naslovili na ministrstvo, vendar odgovorov do danes nismo prejeli.