Twitch.tv – zaslužek in ”rekreacija” iz udobja gamerskega računalniškega stola

Twitch.tv – zaslužek in ”rekreacija” iz udobja gamerskega računalniškega stola

Z eksplozijo novih uporabnikov, ki jih je prinesla računalniška igra Fortnite, je platforma Twitch danes poznana veliko bolj kot v preteklih letih. Priljubljenost je Twitch privzdignila tako visoko med spletnimi stranmi, da se vse pogosteje omenja tudi v slovenskih medijih. Uporabnikom omogoča oddajanje videoiger, vlogov iz vsakdanjega življenja,  druženje s priljubljenimi streamerji v obliki komuniciranja preko Twitch chata in tudi možnost zaslužka, na splet pa je privabil tudi mnogo mladih uporabnikov.

 

Na kratko o Twitchu

Twitch je videoplatforma, ki omogoča oddajanje videa v živo. Pojavila se je leta 2011 kot spin-off platforme Justin.tv, ki je poleg oddajanja v živo uporabnikom omogočala komuniciranje z občinstvom preko chat rooma. Justin.tv je omogočal uporabnikom oddajanje v vsebinsko razdeljenih kategorijah kot so šport, glasba & radio, videoigre itd. Slednja kategorija je kmalu postala tako priljubljena, da so jo preselili na ločeno stran, imenovano Twitch.tv. Stran je postala oblegana z navdušenci videoiger, ki jih je privlačila interaktivnost, komunikacija z drugimi navdušenci videoiger in možnost izražanja podpore ali kritike igračarjem, ki so oddajali svoj gameplay. Z naraščanjem priljubljenosti Twitcha je podjetje ukinilo Justin.tv, samo pa se je preimenovalo v Twitch Interactive. Oktobra 2013 je imela stran že 45 milijonov različnih gledalcev, do februarja 2014 pa je dosegla četrti največji internetni promet v ZDA. Stran se je kmalu ujela v radar podjetja Amazon, ki je storitev kupilo za skoraj milijardo dolarjev.

Danes Twitch mesečno dosega 3.3 milijona oddajalcev in 1 milijon gledalcev, s čimer je na tem področju presegel celo Youtube in tako postal glavna stran za oddajanje videiger.

 

Kateri so pogoji za ”streamanje”?

Oddajalec oz. ”streamer” lahko postane vsak, ko dopolni 13 let. Potreben je  dober računalnik ali igralna konzola, streamanje pa je možno tudi preko mobilnega telefona. Oddajanje samo ne zahteva zelo zmogljivega računalnika, če pa se odločite za streamanje videoiger, je potrebno zmogljivost računalnika prilagoditi zahtevam igre. Nujen je seveda uporabniški račun na strani Twitch.tv, ki je brezplačen. Priporočljivo je dodati svoj avatar in opis, v katerem se na kratko predstaviš potencialnim gledalcem. Naslednji korak je oddajni program, s pomočjo katerega predstavljate svojo dejavnost. Najpogosteje rabljena sta Open Broadcasting Software (OBS), ki je brezplačen, in Xsplit, ki zahteva plačano naročnino. Potrebna sta le še mikrofon in kamera in pripravljeni ste na oddajanje.

 

Potencial in skrite nevarnosti za mlade

Pojav računalniške igre Fortnite, ki je z 80. milijoni igralcev po svetu največkrat prenesena in trenutno najbolj igrana igra v zgodovini, je na Twitch privabil mnogo streamerjev in gledalcev vseh starosti, od tega veliko mladih. Igra omogoča združitev moči igralcev, ki se povezujejo v lobbyjih in veliko število ur namenjajo skupnemu cilju – zmagi nad ostalimi igralci. Zaradi poudarka na komunikaciji  v igri in ogromno Fortnite vsebinah na Youtubu in Twitchu so v val priljubljenosti vpeti igralci vseh starosti. Nemalokrat se zgodi, da v skupino štirih soigralcev dobiš 10-letnika, ki uporablja fraze priljubljenih Twitch streamerjev ali Youtuberjev z presenetljivo dobro angleščino za prebivalce neangleških držav. Presenečeni bi bili nad njihovo (večinoma) nadpovprečno zrelostjo in dobrim poznavanjem sveta, kar jim je v veliki meri omogočilo spremljanje starejših Youtuberjev in streamerjev, ki v svojih večurnih streamih seveda razpravljajo tudi o življenjskih stvareh, nepovezanih z videoigro. Pojavljajo se tudi teme o spolnosti, alkoholu, zabavljaštvu in drugih temah, ki še niso primerne za nekatere gledalce. Vprašljivo je torej, ali hitrejša zrelost in boljše znanje angleškega jezika pretehtata stik s tovrstnimi temami in morebiten slab vpliv na mlade. Twitch sicer za mlajše od 13 let (kar je tudi spodnja meja za obisk strani) predvideva oz. zahteva nadzor s strani staršev, česar pa na spletu seveda nihče ne mora zagotoviti. Konec koncev ne obstajajo niti sredstva, ki bi otrokom pod 13. letom starosti onemogočala obisk Twitcha, kaj šele Youtuba, ki je mladim še veliko bližje. Poleg zrelosti in poznavanja angleškega jezika pa je tu še potencialna hitrejša finančna osamosvojitev mladih (starostna omejitev 13 let je namreč hkrati omejitev za oddajanje v živo!). Obstaja namreč mnogo mladih, ki s pomočjo Twitcha in predvsem Fortnita služijo veliko več, kot povprečni slovenski državljan.

 

Kako (za)služiti?

Oglaševalski denar se na Twitch priliva z vključevanjem določenih videoiger na spletno stran. Izdelovalci teh videoiger  v zameno za izpostavljenost plačujejo Twitchu določeno količino denarja. V to so vključeni vsi uporabniki, saj se na oddajnih kanalih vsako uro predvajajo do trije oglasi. Splošno gledano bo prihodek od gledanja oglasov razdeljen med Twitchom in streamerjevim PayPal računom. Prav tako je služenje možno z deljenjem povezav do različnih videoiger, izdelovalci teh pa za vsak prenos igre preko te povezave plačajo. Ko dosežeš določeno stopnjo priljubljenosti, ki se meri predvsem v številu sledilcev, te lahko opazijo različne znamke, ki nudijo sponzorstvo. Ponudijo lahko zastonj videoigre, opremo za oddajanje ali celo plačilo v zameno za oglaševanje znamke. Velik del zaslužka so tudi donacije uporabnikov in naročnikov, te pa večinoma potekajo preko PayPala.

 

Lotimo se številk

V prejšnjem delu so omenjeni načini služenja, ki pa so podrejeni še dvem pogojema, ki sta potrebna za začetek ustvarjanja dobička; Twitch Affiliate Program in Twitch Partnership Program. Za služenje je potrebno biti včlanjeni v enega ali drugega, za to pa obstajajo pogoji. Za Affiliate Program je potrebno v zadnjih 30 dneh oddajati vsaj 500 minut, imeti vsaj sedem različnih dni oddajanja, povprečno vsaj 3 redne gledalce in vsaj 50 sledilcev. Ko so pogoji izpolnjeni, Twitch ustrezne kandidate preko elektronske pošte avtomatsko povabi v program. Potrebna je izpolnitev osnovnih osebnih podatkov, podpis Twitch Affiliate Agreementa, izpolnitev davčne ankete in določitev sredstva prejemanja denarja. Člani programa služijo s pomočjo virtualne dobrine Bits, s katero sledilci podpirajo streamerje. Vsak Bit, ki ga pošlje sledilec, prinese streamerju 1 cent, cene Bitsov pa so sledeče: 100 Bitsov stane $1.4, 500 Bitsov $7. Številke naraščajo vse do 25000 Bitsov, ki stanejo $308. Drugi način služenja pa je kupovanje videoiger s klikom na povezavo preko stramerjevega kanala. Vsaka prodana igra preko te povezave prinese streamerju 5 odstotkov polne cene igre. Twitch Partnership program pa omenjenima načinoma dodaja še prihodek od naročnin. Streamer si plačano naročnino enakovredno razdeli s Twitchem, ponujene pa so tri naročniške možnosti: mesečna za $4,99, trimesečna za $9,99 in šestmescečna za $24,99. Partnerski program tako prinaša občutno večji dohodek, a so pogoji za včlanitev mnogo strožji, Twitch pa jih obravnava od primera do primera.

 

Več kot le igračarska skupnost

Twitch  poleg videoiger oddaja tudi eSports turnirje in govorne oddaje, igračarski kategoriji pa so bile kmalu dodane tudi druge kot je glasbena, ki omogoča oddajanje radijskih oddaj in glasbene produkcije uporabnikov. Kategorija ”Creative” omogoča uporabnikom deljenje svojega umetniškega ustvarjanja, najnovejša ”IRL” kategorija pa omogoča tudi vloge iz vsakdanjega življenja uporabnikov. Oddajalci na Twitchu so aktivni tudi na dobrodelnem področju. Stran je z gostitvijo različnih dogodkov do danes zbrala že več kot 75 milijonov v donacijah za dobrodelne namene.

 

Slovenska twitch scena

Zaradi prepoznavnosti Twitcha se tudi marsikateri Slovenec odloči za streamanje na Twitchu, zaradi ciljnega občinstva pa večinoma streamajo v angleščini. Nekateri najbolj priljubljeni slovenski streamerji so: Blaž Orehek ”Walnutzzz”, ki je z 21.600 sledilci najbolj priljubljen, Dino Hajderovič ”Dinotti” z 14.700 sledilci in Alja Gracej ”Foxygirlplaying”, ki je z 8500 sledilci trenutno najbolj priljubljena ženska slovenska streamerka.  Dino Hajderovič ”Dinotti” je dober primer nekoga, ki s svojim delom ni bil zadovoljen in mu je Twitch ponudil alternativno življenjsko pot, kar je ena od mnogih prednosti Twitcha, ki za nekatere ni le hobi, temveč tudi možnost uspeha ”iz dna do vrha”. Za podcast z naslovom ‘Odbita do bita’ je Dino Hajderovič povedal:”V življenju sem počel marsikaj. Delal sem v tovarni kot vodja izmene, bil sem učitelj v avtošoli, vozil sem tudi avtobus. Kmalu sem ugotovil, da to ni zame, vedel sem, da lahko nekaj več naredim…nekdo mi je rekel, če sem že kdaj slišal za Twitch…” Od takrat naprej se ni več oziral nazaj. Zaenkrat je sicer slovenska Twitch ”scena” še precej nerazvita, a bo z naraščanjem priljubljenosti Twitcha nedvomno dozorela.

Avtor: Filip Brunšek