KolesCE in Celebus: zgodbi o uspehu

Modernizacija potniškega prometa v Celju ni prinesla samo odločilnih potez pri podpiranju trajnostne mobilnosti, vendar je hkrati naredila velik korak pri povezovanju sosednjih občin in celotne regije.

V obdobju, ko je »podnebje« beseda leta in je problematika onesnaževanja ena izmed najpomembnejših tem politike, se vedno več ozavešča o drugačnih načinih transportacije, ki pozitivno vplivajo na okolje. Dandanes se čedalje več občin trudi bolje poudariti trajnostno mobilnost. Različne občine se lotevajo različnih projektov, vse pa si prizadevajo za enak cilj – omogočiti občanom bolj zdrav in naravi prijaznejši transport.

Na Mestni občini Celje (MOC) si želijo mestno jedro brez motornih vozil ter pešcu, kolesarju in drugim trajnostnim oblikam mobilnosti prijazno mesto. Družba Nomago je preko globalnega sistema NextBike pridobila nov sistem NomagoBikes – v Celju znan po imenu KolesCE. Sistem izposoje javnih koles KolesCE je trenutno na voljo v Celju, Laškem, Žalcu, Polzeli, Zrečah, Slovenskih Konjicah in Štorah. Septembra 2018 so v Celju postavili prve postaje, ki uporabnikom nudijo navadna in električna kolesa, katera so jim na voljo 24 ur na dan, njihova uporaba pa je preprosta – potrebna je le registracija. Za 12 mesecev neomejene uporabe samo navadnih koles uporabnik odšteje 10 evrov, za uporabo navadnih in električnih koles pa 20 evrov.

MOC je investicija stala 460.000 evrov. Od navedenega zneska je bilo 80 odstotkov investicije pokritih z evropskimi sredstvi in sredstvi ministrstva za infrastrukturo.

Za Informativni spletni portal Mestne občine Celje je Marjan Beltram, član uprave in izvršni direktor za turizem in storitve mobilnosti v družbi Nomago, izpostavil: »Ne želimo le popularizirati javnega potniškega prometa ter skrbeti za njegov nadaljnji razvoj, ampak želimo podpirati tudi trajnostno mobilnost na območju Mestne občine Celje ter celotne Savinjske doline in Slovenije.« Za izboljšanje kolesarske infrastrukture nameravajo urediti še 30 kilometrov novih kolesarskih povezav in tako razširiti regijsko kot tudi celjsko kolesarsko mrežo.

KolesCE je leta 2019 v Celju zabeležilo že več kot 5400 uporabnikov, ki so od uvedbe sistema prekolesarili že okoli 55.000 kilometrov. Za Dnevnik je celjska občina zaupala, da imajo v enem dnevu povprečno 155 najemov, med uporabniki pa se čedalje pogosteje pojavljajo tudi turisti. Vredno je izpostaviti, da številke iz dneva v dan naraščajo.

Ena izmed največjih prednosti sistema je, da bo povezal sosednje občine, v katerih je KolesCE že vzpostavljeno. Zavedati se moramo, da so v Savinjski dolini razdalje med občinami relativno majhne, kar pomeni, da se lahko s kolesom do sosednje občine pripeljemo v kratkem času.

Novembra 2019 so postajo z dvema električnima in dvema navadnima kolesoma postavili tudi v Občini Polzela, kmalu za tem pa dodali še eno na drug konec občine. »Trenutno je registriranih 8 uporabnikov, treba pa je upoštevati, da bo situacija spomladi bistveno boljša,« je povedal Jože Kužnik, župan Občine Polzela. Trajnostna mobilnost brez avtomobilov je zanj pomembna predvsem zaradi zdravja ljudi in okoljevarstvenih vidikov. O povezavi lokacij na Polzeli so na občini razmišljali že sami, vendar jim je bil kasneje predlagan skupni projekt vseh občin. Za projekt so se odločili, ker z njim ne bi povezali le Polzele, vendar celotno celjsko regijo.

Nadomestilo avtomobilizma v obliki kolesarjenja bi na dolgi rok zmanjšalo tudi ogljični odtis, prav tako pa so z novimi storitvami trajnostne mobilnosti zadovoljni tudi celjski občani. MOC je na začetku leta 2019 uvedla tudi javni mestni avtobusni potniški promet Celebus. Uporabnikom so zagotovili 10 novih avtobusov, ki vozijo na šestih linijah po celotnem mestu, polnijo pa se na okolju prijazen stisnjen zemeljski plin. Tako Celebus kot tudi KolesCE sta zgodbi o uspehu, saj tudi Celebus beleži visoke številke – od uvedbe je razvozil že okoli 200.000 potnikov.

Celjska zgodba je Sloveniji pokazala, da si je treba le zastaviti dolgoročen in premišljen cilj ter narediti odločen korak naprej. Mnoge občine so se že odločile za njihov sistem ter ga vzpostavile. Upajmo le, da jim bodo sledile tudi druge.