Radijski voditelj na nekomercialnem programu

O radijskem usposabljanju in vsakodnevnem delu radijskega voditelja na nekomercialnem programu s Petrom Čakšom in Žigo Klančarjem.

Voditelj je na nekomercialnem radiu zelo pomemben in ključen dejavnik. Po besedah Miloša Ivančiča »je prijatelj, ki je preko radijskih valov zelo diskretno prišel na obisk k radijskemu poslušalcu. Do poslušalca je prijazen, spoštljiv in predvsem nevsiljiv. Njegov način prenašanja informacij je prijeten in sproščen« (Ivančič, 2012). Tudi njegov govor se približuje pogovornemu jeziku. Čeprav ne vidimo, kako je voditelj oblečen, njegov glas marsikaj razkrije, v posameznih primerih celo več kot kamera – njegovo razpoloženje, energija in značaj njegovega dela so vidni iz njegovega glasu. Po besedah Miloša Ivančiča lahko poslušalec »kot slepec iz glasu razbere veliko več kot televizijski gledalec. Poslušalci imamo različne značaje in kvalitete, lahko smo ‘dobri ali slabi ljudje’, enako voditelji, in se tako kot ljudje v medsebojnih odnosih bolj ali manj privlačijo« (Ivančič, 2012, str. 81). Priprava je ključna, vendar tudi lastnosti in talent voditelja, zlasti za igranje, prispevajo k uspešnosti oddaje. »Pot do dobrega radijskega moderatorja je ponavadi dolga ter zahteva veliko truda in vaje, predvsem pa je uspešnost v veliki meri odvisna od posameznikovih naravnih danosti in osebnostnih lastnosti, kot so ustrezne glasovne karakteristike in komunikativnost. Verjetno ni povsem zgrešena trditev, da se dober moderator rodi in ne naredi« (Golčar, 2003, str. 62). Zelo zanimivo je dejstvo, da s časom voditelj razvije prepoznaven slog, ki postane njegov zaščitni znak in tudi del radijske postaje. Oddajo lahko prepoznamo po glasu voditelja – in to je ena najbolj pomembnih vlog radijskega voditelja.

Voditelj predstavlja svojo osebno identiteto in hkrati identiteto radia. »Moderator skozi svoje izvajanje (izražanje svojih pogledov na stvari), s temperamentom, sposobnostjo prilagajanje različnim situacijam in s podobnimi lastnostmi predstavlja svojo osebno identiteto. Prav tako pa s svojim profesionalnim nastopom, ki ga tvorijo različne kvalitete, kot so glasovna intonacija, glasovni razpon in besedni zaklad ustvarja prepoznavnost in identiteto radijske postaje« (Golčar, 2003, str.64).

Delo radijskega voditelja predstavlja veliko odgovornost. Splošno znanje o medijih, način komuniciranja, dobro poznavanje jezika in obvladovanje različnih ravni jezika so nekaj ključnih elementov, ki delajo dobrega radijskega voditelja. Vendar je to treba gledati v širšem kontekstu. Po besedah Petra Čakša: »Za delo radijskega voditelja je zelo pomembno, da znanje ni ozko omejeno, ampak široko razpršeno: tem širši si, tem boljši si lahko pri svojem delu.« (Čakš, 2018).

Viri:

  • Golčar, B. (2003). Radio: prvi koraki v radijsko ustvarjanje. Maribor: Mariborski radio Študent – MARŠ.
  • Ivančič, M. (2012). Radio kot Radio Koper. Koper: Stražar.
  • Čakš, P. (osebni intervju, 2018, 22. november)

Avtorici: Ružica Petrova in Sofija Sionova

Prejšnji članekVojni radijski dopisnik
Naslednji članekVoditelj na komercialnem radiu