Prihodnost nakupovanja: »Spletna trgovina je pomemben kanal za sodobnega trgovca.«

»Sprememba, stalne spremembe, neizogibne spremembe so glavni dejavnik v današnji družbi. Nobene smiselne odločitve ne moremo več sprejeti, ne da bi upoštevali ne samo svet, kakršen je, ampak takšen, kakršen bo…« – Isaac Asimov

V zadnjem letu smo bili deležni mnogih sprememb. Spremenil se je način življenja, kot smo ga poznali pred epidemijo in tako smo prilagodili naše vsakodnevne dejavnosti in rutine. Ena izmed teh sprememb je tudi porast nakupovanja živil, ki jih lahko opravimo preko spleta; jih nato prevzamemo na določeni lokaciji ali pa nam jih dostavijo kar na dom. Poteza, ki je rešila tako trgovine, kot tudi nas same, denimo pred okužbami in prekomernimi stiki, je spremenila način nakupovanja za vedno. Spletno nakupovanje, ki je bilo v preteklosti bolj popularno med ljudmi starimi do 25 let, se je med koronakrizo poslužilo vseh generacij. »V prvem četrtletju leta 2020 je bilo med osebami, starimi 16–74 let, 87 % uporabnikov interneta (v 2019: 83 %). 7 % jih je po internetu iskalo informacije o izdelkih ali storitvah (v 2019: 70 %),« so sporočili iz SURS-a in dodali da: »Zaradi razmer, povezanih s pandemijo covida-19, npr. zaradi vzdrževanja medosebne oddaljenosti, se je izvajanje številnih aktivnosti in storitev prav v tem obdobju preneslo oz. preselilo na internet.« Za zdaj so vladarji spletnega nakupovanja klasični trgovci, kot so Mercator, Spar in pa tudi Tuš, ki v tem času beležijo povečanje števila spletnih nakupov. »Takoj po razglasitvi epidemije je prodaja v spletni trgovini narasla tudi do 10-krat, nato so se razmere postopoma umirile, saj so kupci ugotovili, da ničesar ne primanjkuje in ni treba kupovati na zalogo,« je razložila Tanja Durin iz Mercatorja.

Mercator spletna trgovina uspešno deluje že več kot 22 let in ima trenutno največje zmogljivosti med spletnimi trgovinami z izdelki za dnevno rabo pri nas. »Lahko rečemo, da se je prodaja v Mercatorjevi spletni trgovini glede na obdobje pred covidom podvojila,« so sporočili iz Mercatorja in dodali, da opažajo tudi spremembe v nakupnih navadah: »če so v prvem valu epidemije ljudje v spletni trgovini Mercator kupovali bolj na zalogo, so kmalu nato začeli izkoriščati številne prednosti spletne trgovine za običajne tedenske nakupe, torej se je tudi frekvenca spletnih nakupov povečala, in zdaj redno kombinirajo klasični nakup v trgovini z nakupi v spletni trgovini.« Velika prednost Mercatorjeve spletne trgovine, poudarjajo da je to, da je dostava mogoča kar na 98 % naslovov po vsej Sloveniji in da vključuje tudi tehnično spletno trgovino M Tehnika. Mesta za osebni prevzem pa so pri 15 Mercatorjevih hipermarketih, prav tako v vseh regijah. Iz Mercatorjeve market spletne trgovine pa je dostava možna tudi ob nedeljah. Kar je zaradi fizičnega zaprtja trgovin ob nedeljah, definitivno pripomoglo k popularnosti spletnega nakupovanja.

Javno mnenje

»Odzivi kupcev so v veliki večini zelo pozitivni, mnogi povedo, da si ne znajo predstavljati, kako bi brez naše spletne trgovine zagotovili oskrbo starejšega sorodnika, večjega gospodinjstva, kako jim to olajša nakupe pred prazniki ali dopusti, ponekod celo sosedje v bloku skupaj naročajo, saj je tako lažje za vsakega posameznika,« so razložili pri Mercatorju.

Po izbranih podatkih iz leta 2020, ki jih je opravil Valicon, se je med aprilom in novembrom zmanjšal odstotek ljudi, ki so v začetku leta dejali, da; manj intenzivno kupujejo preko spleta. Med 3177 anketiranci je pri 1257 sodelujočih, odstotek aprila iz 52,9 % padel na 21,6 % ob koncu oktobra. Kar pomeni, da so se ljudje skozi leto v vedno večji meri odločali za nakupovanje živil, hrane in priboljškov preko spleta.
Kot so sporočili iz SURS-a (za leto 2020); spletno nakupovanje še naprej narašča: v zadnjih 3 mesecih je opravilo vsaj en spletni nakup 52 % 16–74-letnikov. V zadnjih 3 mesecih leta 2020, pred opravljeno SURS-ovo anketo, pa je prav tako opravilo vsaj en spletni nakup 52 % 16–74-letnikov, kar je približno 802.000 oseb. Kar je več, kot v letu 2019, ko je tovrsten nakup opravilo 45 %.

Od 94 anketirancev starih med 18 in 65 let, so ljudje na vprašanje; Zakaj raje kupujete preko spleta?, v največji meri odgovorili z »imam več izbire« in »v izogib gnečam.« Nekateri so dejali, da jim vzame tudi: »manj časa in jih ne utrudi.« Več kot polovica anketirancev pa še vedno raje obiskuje fizično trgovino pri čemer je glavni argument »stvar navade.« V odgovor skeptičnosti nekaterih kupcev pri nakupovanju preko spleta, Mercator zagotavlja da: »Pri spletni trgovini ne gre za nek avtomatiziran ali celo robotiziran proces, ampak da naši komisionarji vsak naročeni izdelek ročno poiščejo, izberejo, ga skenirajo, zložijo in pripravijo enako pozorno, kot bi kupovali zase.«

Kaj to pomeni za nakupovanje v prihodnosti, ko se vrnemo v ‘normalo’ ?

Prilagodili pa se nismo le potrošniki, tudi trgovine so morale privzeti drugačen način delovanja, ki bo od sedaj naprej vselej prisoten. »Digitalna preobrazba podjetja, vključno s širitvijo spletne trgovine in pospešitvijo vseh procesov, ki smo jo zastavili in načrtovali že leto pred epidemijo, so se morali zaradi le-te izpeljati v najkrajšem možnem času,« je povedala Durinova.

V pomoč delovanju Mercatorjeve spletni trgovine so okrepili ekipe na odjemnih mestih, novi sodelavci so se posebej izobraževali in usposabljali, prilagodili in pospešili so zaledne procese; od digitalnih procesov do fizične priprave naročil. V nekaj tednih je Mercator toliko povečal zmogljivost, da so uspeli spet tekoče dostavljati naročila. Dodatno so vzpostavili možnost hitrega naročanja osnovnih živil oziroma omejene ponudbe, povečali pa so tudi število točk za osebni prevzem.

»V tem obdobju se je samo še potrdilo dejstvo, da postaja spletna trgovina pomemben steber v naši poslovni strategiji. Ne bo sicer nadomestila običajne trgovine v segmentu izdelkov za dnevno rabo v gospodinjstvu, vendar je nujna za vseprisotnost ali omnichannel pristop,« je razložila Durinova in dodala da je: »Spletna trgovina pomemben kanal za sodobnega trgovca.«

Spletno trgovino označujejo, kot ‘zmagovalca epidemije covid-19.’ Namreč ima dve veliki prednosti. Stroški vzpostavitve spletne trgovine so manjši kot vzpostavitev fizične in prav tako je tovrstna trgovina na voljo vsak dan, 24 ur na dan, 7 dni na teden. Kljub temu, da stremimo k boljšemu jutri in da se bodo stvari sčasoma umirile, bodo trgovine še naprej delovale v kombinaciji spletnega in klasičnega nakupovanja. Mercator se zaveda, da je to nova realnost v kateri bomo od sedaj naprej živeli, vendar fizične trgovine ne bodo zanemarili. V današnji digitalni dobi nas spletna trgovina ne bo več zapustila, je del našega vsakdana in je tu da se še naprej razvija in izboljšuje. To, da nekateri kupci argumentirajo fizično nakupovanje kot ‘stvar navade,’ bodo to v prihodnosti verjetno začeli povezovati z nakupovanjem preko spleta. Morda pa se nam v prihodnosti na spletu prav tako pridružijo tudi druge trgovine, na primer diskontne, kot so Lidl, Hofer ali pa Eurospin, ki zaenkrat še ne razmišljajo o trajni spletni trgovini z živili. ML