TikTok novinarstvo?

Družabno omrežje TikTok, namenjeno ustvarjanju in deljenju kratkih videoposnetkov, je bila najpopularnejša mobilna aplikacija preteklega leta, saj si jo je v tem obdobju prenesla več kot miljarda uporabnikov po vsem svetu, njena priljubljenost pa bo v naslednjih nekaj letih glede na napovedi le še rasla. Potencial te platforme so že leta 2019 prepoznali tudi nekateri tuji novinarji in medijske hiše, ki so iskali nove načine doseganja občinstva in informiranja, vendar gre še danes večinoma za humorne vsebine, s katerimi pritegnejo pozornost občinstva, ga zabavajo in v manjši meri informirajo. V Sloveniji je TikTok novinarstvo zaenkrat še nepreizkušen teren, kjer pa se prav tako pojavljajo zgolj zabavne video vsebine nekaterih medijev, ki so namenjene interakciji z občinstvom in promociji. Je torej za novinarstvo sploh prihodnost na tem družabnem omrežju?

TikTok novinarstvo lahko dojemamo kot obliko mobilnega novinarstva, saj je z mobilno aplikacijo mogoče vsebine ustvarjati kjerkoli in kadarkoli. Gre za največ šestdeset sekundne video posnetke, ki novinarjem omogočajo nove načine predstavljanja novinarskih vsebin. Material lahko posnamemo neposredno v aplikacijo in ga nato po želji urejamo, dodajamo besedilo, grafiko, glasbo in razne efekte, ki prispevek podkrepijo in obogatijo. Znotraj enominutnega formata je vsebino mogoče predstaviti na zelo kratek in razumljiv način, hkrati pa dovoljuje upovedovanje v več novinarskih žanrih. Novinarji so tako lahko pri pripravi vsebin še posebej kreativni in na ta način pritegnejo širše občinstvo.

TikTok je novinarjem omogočil približevanje novinarskih vsebin mladim, saj je v ZDA 60% uporabnikov starih med 16 in 24 let, približno polovica vseh globalnih uporabnikov pa je mlajših od 34 let. Večina novinarjev, ki svoje vsebine pripravlja za to platformo, pravi, da so se za to odločili predvsem zato, ker so želeli bolje razumeti kulturo mladih in s tem način, kako jim približati novinarstvo. »Mladi na tej platformi so prihodnost,« je za Insider povedal Dave Jorgenson, ustanovitelj TikTok profila za Washington Post, ki si je s svojimi zabavnimi vsebinami prislužil že skoraj 900 tisoč sledilcev. S profilom so uspeli pritegniti mlada občinstva, ki njihovega medija sicer ne spremljajo, vendar jim tovrstna TikTok vsebina medij približa, omogoča jim, da pobližje spoznajo ljudi, ki za ta medij pišejo, in so tako morda bolj naklonjeni spremljanju njihovega medija. Namen njihovega TikTok profila je predvsem izgrajevanje zaupanja in povezanosti z občinstvom ter spoznavanje z novinarskim delom v zakulisju.

Temu je sledilo tudi veliko drugih novinarjev in medijskih hiš, ki so začeli vsebine pripravljati na humoren način, ki sicer opravljajo novinarsko vlogo posredovanja informacij občinstvu, vendar v precej okrnjeni obliki. »Še posebej za tiste generacije, ki morda ne natačno spremljajo politike, je vseeno bolje, da od takšnih vsebin odsenejo vsaj kakšno manjšo informacijo, kot pa da ne bi dobili nobene,« je za The Atlantic povedal Bob Sacha, izredni profesor na Mestni univerzi v New Yorku, in poudaril dragocenost doseganja mladih občinstev. Jorgenson pa pri tem ugotavlja, da je ta platforma bolj primerna za hitre preglede aktulnega dogajanja ali prikazovanje dogajanja v zakulisju uredništva.

Vsebine na TikToku pa lahko zaradi algoritmov platforme dosežejo tudi zelo široko občinstvo, saj so te uporabnikom predlagane glede na njihovo interakcijo na tej platformi, medtem ko lokacija uporabnika in njegov jezik pri tem ne igrata tako velike vloge. Doseg občinstev na TikToku je torej globalen. Vendar algoritmi TikTok novinarstvu predstavljajo tudi problem, saj na takšno vsebino ne boš naletel, če na platformi nisi s tem namenom, veliko verjetneje pa je tudi, da ti bo predstavljena vsebina, ki ima zabaven ton. Družabno omrežje TikTok je konec koncev namenjeno predvsem zabavi njegovih uporabnikov.

Na tej platformi uporabniki tudi pričakujejo predvsem zabavno vsebino in to lahko vpliva tudi na popačeno dojemanje novinarskih vsebin s strani občinstva. Resnejše teme so lahko zreducirane zgolj na humor, kar uporabnike lahko pripravi do tega, da na ta način to vsebino tudi dojemajo. »Velik etičen problem tega družabnega omrežja je potencial za trivializacijo novic,« je v svoji izjavi za The Atlantic opozorila tudi Nicole Dahmen, ki poučuje novinarsko etiko in vizualne komunikacije na Univerzi v Oregonu. Vsebine z resnejšo tematiko na TikToku torej ne dosežejo takšnega učinka, kot bi ga v tradicionalnih medijih oziroma na drugih platformah.

Seveda pa to ne pomeni, da prek te platforme ni mogoče učinkovito posredovati novic. Eden prvih ustvarjalcev novinarskih vsebin na tej platformi je bila ameriška TV mreža NBC News, ki je tudi danes eden od popularnejših profilov z novinarsko vsebino. Podobno tudi profil Yahoo News, ki je od svojega začetka lani le v letu dni dosegel milijon sledilcev in postal eden najbolj priljubljenih TikTok profilov z novinarsko vsebino, dokazuje, da je na tej platformi kljub njenim specifikam mesto tudi za novinarstvo. »TikTok je novinarstvo v vseh pogledih,« je na FIPP svetovnem medijskem kongresu 2020 dejal Jorgenson. »Skoraj vsak videoposnetek na TikToku vsebuje nekaj, kar je povezano z novico, in na enak način tudi mi posredujemo novice uporabnikom. To je novinarstvo – posredovanje novic kakorkoli je to mogoče in na odgovoren način.« Novinarstvo na TikToku pa se mora vsekakor prilagoditi platformi in novinarji se morajo zavedati, s kakšnim namenom pripravljajo tovrstno vsebino. V zakup morajo vzeti tovrstne specifike družbenega omrežja in načine, na katerega bo platforma občinstvu posredovala njihovo sporočilo.